Waar de school voor staat
PEDAGOGISCHE UITGANGSPUNTEN
De mens geeft samen met anderen vorm aan het leven. In dit ‘samenleven’ is de mens een individu met een eigen persoonlijkheid en met eigen vermogens en mogelijkheden.
Mensen bezitten de creativiteit die mogelijkheden geeft om aan hun leven een persoonlijke vorm te geven en zo een eigen plaats te vinden binnen de samenleving.
Dit veronderstelt een mate van vrijheid en zelfstandigheid van doen en laten waar een mens zelf verantwoordelijkheid voor draagt.
Een mens moet open staan voor meningen van anderen om samen met anderen vorm te kunnen geven aan de maatschappij. De school is een wezenlijk element van onze veranderende samenleving. De school zelf is ook een samenleving waarin kinderen sociaal functioneren en waarbinnen hun individuele ontwikkeling centraal staat.
Het samen-leven, samen-werken, samen-spelen en samen-leren in de school berusten op de volgende uitgangspunten:
- alle mensen zijn gelijkwaardig.
- alle mensen zijn verschillend.
- ieder wordt gewaardeerd, gerespecteerd en geaccepteerd op grond van zijn / haar eigenheid.
- hoe groter de verscheidenheid binnen een groep of leefgemeenschap, hoe rijker die groep of leefgemeenschap is.
- ieder lid van die gemeenschap heeft recht op de steun en hulp van ieder ander.
- de samenwerking binnen de gemeenschap berust op de principes van wederzijdse hulp, dienstbaarheid en solidariteit.
DE VREEDZAME SCHOOL
Het centrale thema van de Vreedzame School is het oplossen van conflicten op een andere manier dan geweld. De doelstelling van het programma is echter breder: de school ontwikkelt zich tot een democratische gemeenschap, waarin alle leden (leerlingen, leerkrachten en ouders) een stem hebben, zich gehoord en gezien voelen, zich positief gedragen tegenover elkaar, zelfstandig zijn, en zich verantwoordelijk voelen voor het geheel. Hierdoor ontstaat een beter leer- en werkklimaat.
We bereiden onze leerlingen ook voor op het leven in een democratische samenleving en wij stimuleren actief burgerschap.
Doelen van het programma zijn:
- veranderingen van de schoolcultuur in de richting van de school als een democratische gemeenschap. De leerling krijgt een stem, en iedereen heeft een kans om mee te denken en zich verantwoordelijk en betrokken te voelen.
- vergroting van sociale competentie, en met name van vaardigheden in conflictoplossing, bij leerlingen, personeel en ouders.
- verantwoordelijkheid vergroten van kinderen voor het klimaat in school en de klas.
- verbetering van het groepsklimaat; betere relaties binnen de groep, respect en waardering voor verschillen.
Het programma rust op een aantal pijlers:
- sociale verbondenheid en leerling-participatie (uit onderzoek blijkt dat problemen bij jongeren veel minder voorkomen indien er sprake is van sociale verbondenheid: als kinderen zich een betrokken lid van een gemeenschap voelen)
- conflicten oplossen (we willen een klimaat in de school en klas realiseren waarbij positief wordt omgegaan met conflicten; conflicten zijn er namelijk altijd en overal, ze horen bij het (samen)leven)
- interactief onderwijzen (De Vreedzame School maakt gebruik van een interactieve onderwijsleermethode)
- sociaal-emotionele intelligentie (we geven een handvat om te werken aan andere vormen van intelligentie, met name sociale en emotionele intelligentie).
De lessen zijn hierbij niet meer dan een belangrijk hulpmiddel en zijn een kapstok om de inhoud aan te bieden. Veel belangrijker is de toepassing van het gedachtegoed van de Vreedzame School door de groepsleerkracht (en alle andere volwassenen in de school die met leerlingen te maken hebben) op elk moment én in elke situatie. Willen we dat kinderen zich verantwoordelijk voelen, dan moeten we ze die verantwoordelijkheid wel geven.
De leraren starten de eerste twee weken van het nieuwe schooljaar iedere dag met een les uit de Vreedzame School methode. Dit om het groepsproces voor het komend schooljaar goed neer te zetten. Daarna wordt er iedere week een les uit de methode gegeven. De lessen zijn een belangrijk hulpmiddel, maar van even groot belang is het gedrag en de overtuigingen van de leerkracht. Om die reden wordt een training verzorgd voor de leerkrachten. Deze training wordt gevolgd door klassenbezoeken, die zowel door externe als interne begeleiders worden gedaan. Op school zorgt een stuurgroep voor de voorbereiding van de trainingsbijeenkomsten, het uitvoeren van klassenbezoeken en het bewaken van de afspraken.
Ook wordt er om de paar jaar een oudercursus gegeven door twee leerkrachten. Ouders en medewerkers kunnen zich hiervoor aanmelden, zodra er een cursus van start gaat. Zij maken dan inhoudelijk kennis met de werkwijze van de Vreedzame School.
Vanuit de Vreedzame School is een aantal jaar geleden ook een start gemaakt met een leerlingenraad. De raad bestaat uit leerlingen van groep 5 t/m 8 en heeft een voorzitter, secretaris en penningmeester. De leerlingenraad wordt bijgestaan door een leerkracht. Een klein budget staat tot hun beschikking.
ONDERWIJSKUNDIGE UITGANGSPUNTEN
De school zorgt voor een onderwijsaanbod dat een ononderbroken ontwikkeling van kinderen mogelijk maakt. De ontwikkeling van kinderen kent een aantal aspecten.Zo zijn er verstandelijke, sociaal-emotionele, bewegingsgerichte en creatieve aspecten.
De ontwikkelingsmogelijkheden van kinderen zijn verschillend. De school houdt daar zoveel mogelijk rekening mee. De leerstof, te gebruiken materialen en werkvormen, bieden wij zo gevarieerd mogelijk aan zodat het aansluit bij het niveau van het kind.
Het bieden van ontwikkelingsmogelijkheden beperkt zich niet tot het overdragen van kennis door de leerkrachten en het aanleren van vaardigheden. Het richt zich ook op het ontwikkelen van het creatieve, kritische denkvermogen van het kind. Verschillen in ontwikkeling tussen kinderen vormen een uitdaging om hier goed mee om te gaan.
BELEID GROEPSINDELING
Uit de door de gemeente Den Helder opgestelde prognose betreffende het leerlingenaantal van Meerwerf basisschool De Dijk blijkt dat wij het komend jaar wederom een lichte groei kunnen verwachten. Mede op grond van deze prognose en het meer op de individuele leerling afgestemde onderwijs, voeren wij het volgende beleid:
- de komende jaren werken wij vanaf groep 3 met homogene groepen.
- slechts op basis van getalsmatige argumenten werken wij met heterogene groepen.
- de gekozen methodes werken met het principe van basis-, herhalings- en verdiepingsstof.
- op de Dijk kunnen leerlingen met een aangepast programma de school doorlopen. Wel zullen ouders hun fiat, d.m.v. een handtekening onder het programmaplan, moeten geven.
- doubleren is, zeker in de hogere groepen, geen gebruikelijke oplossing. Pas na gedegen onderzoek door de leerkracht, IB-er, overleg in het bouwoverleg en overleg met de ouders kan een leerling het jaar overdoen. Door deze manier van werken creëren wij een ononderbroken leerlijn van 0 - 13 jaar voor de leerlingen.
Identiteit.
Onze school is openbaar. De aanduiding "openbaar" betekent, dat bij toelating van leerlingen tot de school het geloof of de sociale achtergrond van de leerling geen enkele rol speelt.
De Nederlandse samenleving bestaat uit veel verschillende bevolkingsgroepen. Daarom wil een openbare school dat kinderen opgroeien in een omgeving die net zo veelvormig is als de maatschappij waarin de kinderen later moeten functioneren. Uitgangspunt hierbij is dat verschillen tussen leerlingen en verschillen tussen leerkrachten op een positieve wijze worden gewaardeerd. Om deze reden worden personeelsleden aan openbare scholen niet aangesteld op basis van sociale achtergrond of levensbeschouwing, maar op basis van beroepskwaliteiten.
De aanwezigheid van leerlingen en leerkrachten met een verschillende achtergrond is een noodzakelijke voorwaarde om de openbare identiteit van de school vorm te geven. Maar dit is op zich niet voldoende.
Tijdens de verschillende lessen wordt de openbare identiteit benadrukt. Dit gebeurt door positieve aandacht te geven aan de culturele en levensbeschouwelijke verschillen die er binnen de schoolbevolking zijn. Leerlingen worden gestimuleerd een eigen mening te ontwikkelen.
Het ontwikkelen van waarden en normen vindt plaats aan de hand van onderwerpen die binnen de kinderlijke belevingswereld liggen (bijv. vriendschap, eerlijk / oneerlijk). De leerlingen wordt daarbij niet een bepaalde opvatting als enig juiste voorgehouden. Zij worden juist aangemoedigd begrip te tonen voor anders denkenden en zo wordt gewerkt aan het ontwikkelen van verdraagzaamheid bij de leerlingen.